Thursday, August 9, 2007

FENOMENA 'HOLA'

''Memang menarik dapat menyaksikan fenomena solar halo lebih dua kali dalam setahun tetapi ia boleh berlaku pada bila-bila masa bergantung kepada kedudukan hablur atau kristal ais di atmosfera. ‘‘Hablur ais ini biasanya terdapat dalam awan tinggi di atmosfera yang akan membentuk lingkaran dikenali halo jika berada pada kedudukan yang tepat sewaktu membiaskan cahaya matahari,” Utusan malaysia ni mungkin satu kejutan yang berlaku bagi aku mahupun penduduk di bahagian utara, bukan ape, aku tanya member aku yang tinggal di bahagian selain utara, diaorang tak nampak apa yang ebrlaku di langgit. selalunya kalau gerhana matahari atau bulan ke ape-ape ke, pasti kite dapat infomasi terlebih dahulu dari ramalan cuaca atau beritakan. fenomena ni takde tanda atau dapat berita dari mana-mana berita terlebih darulu, ia terjadi dengan secara mengejut. aku terpikir mesti ada tanda yang diberikan oleh ALLAH kepada kita apa yang akan berlaku di kemudian hari, dan ini mengkin adalah salah satu tanda yang diberikan sebagai 'amaran' awal kepada kite semua. aku terdengar banyak perkataan yang keluar dari ramai mulut manusia ada yang kata, "ada yang kata petanda-petanda kiamat", "ada yang kata sekarang ni dah banyak yang mengingkar ALLAH", "segeralah bertaubat" dan banyak lagi la yang aku deengar tentang ni. timbul rasa persoalan di benak fikiran aku untuk berfikir tentang kejadian ini dan juga aku mula teringat dengan andaian dalam paper internet tentang tarikh dan juga berlakunya kiamat. bagi aku dan apa yang aku belajar dan faham adalah, tarikh sebenar kiamat tiada seorang makhlukNYA yang tahu tarikh sebenar melainkan ALLAH. aku pun jadi kecut perut gak dengan fenomena tersebut.

No comments: