Tuesday, July 24, 2007

ABANG,KAKAK,ADIK,AYAH,EMAK - ANGKAT =TERANGKAT

isu ni dah banyak kali aku terfikir nak tuelh dan nak post, tapi aku pending jap coz aku n ak pikir bebetul ia ok ke tak tue post.. oleh kerana kita ni ada kaitan dengan isue ni, aku pun try la post..tuk kite sesama memberi pandangan, kerana setiap kite mempunyai pandangan yang berbeza. setiap kite pasti ada akak, abg, adik parent angkat kan..apa motif sebenar kite mengambil atau ada famili angkat ni..benarkah famili angkat yang kite pilih ni banyak membantu kite.ataupun kite ni tak cukup belaian kasih sayang dari famili kandung kite sendiri ke, itulah sebab dan munasababnye kita memilih untuk mencari famili angkat. adakah famili angkar kite ni lebih CARING dari famili kite sendiri..macam pengalaman sahabat kite, bila ditanya mengapa mengambil famili angkat ni, mean die ada seorang kakak angkat la,..die cakap die mengambil kakak angkat ni sebab die anggap cam kakak sendiri dan banyak kakak angkat die tolong die,dan lagi satu bile die dok jauh, dari famili sebenar, die memerlukan ada seseorang yang merangkap ORANG TUA, yang boleh mejaga die time die susah dan juga memerlukan pertolongan...tapi die still paling sayang kat famili kandung die. pagi aku la, bende ni tak perlu wujud dalam kehidupan seseorang, bila die wujud dalam kehidupan seseorang pasti seseorang itu, tidak cukup curahan kasih sayang oleh keluarganya sendiri.that why die cari famili angkat. mungkin familinya berperontakan, atau die sendiri yang cari masalah dengan famili, itu adalah hak induvidu sendiri. tapi bagi aku lebih baik menyayangi keluarga kandung sendiri, dan curahkan kasih sayang sepenuhnya kepada keluarga sendiri, kerana ia akan lebih bermakna dalam kehidupan. lagi satu nak aku berkongsi adalah, time kite ni susah siapa yang akan paling membantu kite dan siapa yang akan menjaga kite dio spital contohnya, memasak makanan untuk kite. aku sekadar mahu berkongsi pandangan sesama kite, yang rata-rata banyak pengalama dan juga banyak ilmu di dada.

5 comments:

Amirul Idham said...

aku ada family angkat dulu...
sebenarnye diorang jiran aku dan aku duk umah dia sebab dia jaga aku sebab parents aku pergi meniaga....

nak kata diorang caring dari family aku, tak juga...
my family is the best...

pasal adik angkat tu...
entah la...
sendiri pikir la kot... hehehe

chu_blues said...

pd pndangn chu plak...x slah kalu kiter mempunyai keluarga angkat..dan x semestinya pabila kiter ada keluarga angkat kiter di dalam kesusahan or kiter x ckup kasih sayang dari famili sebenar kita..berkenalan dgn ramai org akan membuatkan kiter lebih peka kepada keadaan persekitaran..akan menjadikan kiter lebih dewasa dan matang..akan menjadikan kiter berfikiran positif...

chu_blues said...

even kiter rasa famili angkat kiter lebih caring dan best..kiter mesti ingat yang famili sendiri adalah yang lebih..lebih...lebih...baik dan bagus...sebab nyer kenerlah fikir sendiri...bila berfikir tuer..kenelah berfikiran panjang n jauh...k..kalu boleh orang ckp berfikir keluar daripada kotak fikiran kiter..berfikir lebih dari aper yang kita jangkakan..

Amirul Idham said...

chu blues...
btul kte ko tu...

ciot_tul said...

chu...

aku rindu giler kt ko...
Aku dh lama x bkak blog...
Keje yang teramat melampaui kekuatan fizikal aku telah menghalang aku daripada msuk kt blog ni....

Lg pun..tiap kali aku kuar dari blog, lepas 2 mesti x bleh masuk blek... Aku pelik ar...
Skang ni aku t'paksa la guna nick lain... hang knai x aku???