Sunday, March 18, 2012

Nostalgia Permainan 80an dan 90an

Salam.
Lama betul tak buat entri yang baru. tiba-tiba teringin plak nak buat entri yang baru. Punyalah betapa dok dalam bilik ni, saja layan boring, tetiba memori lama terjentik untuk diimbau. Teringat zaman kanak-kanak dulu, membesar sebagai kanak-kanak kampung yang periang dan nakal. Aku lahir awal 80an. Teringat macam mana aku membesar di kampung, dengan disogokkan permainan-permainan yang semulajadi dan juga permainan-permainan kampung. Banyak permaianan yang aku main masa kanak kanak dulu tak perlu mengeluarkan sesen wang sekalipun, hanya sekadar kuderat dan semangat ja... Kepada yang lahir pada 70an dan 80an, anda dapat merasa keadaan yang sama dengan aku..Keadaan tue dah tak sama lagi dengan budak-budak sekarang. Antara aktiviti yang aku lakukan pada zaman kanak-kanak aku di kampung adalah....

  1. main panjat panjat pokok
  2. main aci ligan (dalam loghat kedah) 
  3. main polis sentri
  4. main roundes
  5. main getah
  6. bain tuju tin
  7. main biji getah
  8. main tuju biji gajus
  9. main toi (galah panjang)
  10. main katok pala ulaq (loghat kedah)
  11. main sorok sorok
  12. main kad
  13. main pemadam (yang ada bendera negara negara)
  14. main guli
  15. tangkap ikan kat bendang
  16. curi buah moktan..hehehehe








































No comments: